ЕТИЧЕН КОДЕКС НА ГОДИШНИК НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
НА ВЕЛИКОТЪРНОВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ПУБЛИКАЦИОННА ЕТИКА
Редакционната колегия на Годишника на Педагогическия факултет приема и се придържа към принципите на публикационна етика, приети от международната научна общност и отразени в препоръките на Комитета за публикационна етика (Committee on Publication Ethics (COPE), който е нестопанска организация, чиято мисия е да определи най-добрите практики в етиката на научното публикуване и да подпомогне редакторите и издателите за тяхното постигане.
От всички участници в процеса на издаване се очаква да изпълняват своите задължения в съответствие с принципите на професионалната етика в следните основни насоки:
ЕТИЧНИ ПРАВИЛА
Общи положения
Редакционната колегия гарантира анонимност, защита на личните данни и коректност при обработката, съхраняването и рецензирането на ръкописите.
Годишникът на Педагогически факултет подпомага научното израстване на авторите и развитието на педагогическата наука, управление на образованието и социално-педагогическата теория и практика. С оглед на това не се допускат междуличностни различия, негативни изказвания и личностни предразсъдъци.
По време на съвместната работа по съставянето на броя отношенията между редакционната колегия, авторите и издателството се осъществява съгласно академична комуникация и следните основни етични принципи за подбор на текстовете:
- различията да са между позиции, не между личности;
- да се уважава експертността и споделената отдаденост на работата;
- текстовете да са оформени като конструктивна критика, а не по негативен начин.
- изразяването на предразсъдъци като расизъм, сексизъм, класов подход, хомофобия, и трансфобия и др. са неприемливи и няма да бъдат допускани до страниците на Годишника.
Международната редакционна колегия на Годишник на Педагогически факултет изисква от своите автори научни текстове, които са:
-
оригинални разработки – самостоятелни или в съавторство с ясно разграничение на приносите и отговорностите на членовете на творческия екип;
-
разработени без отклонения от основните ценности на Конституцията на Република България и без явно пристрастни политически позиции;
-
написани с уважение към научните достижения на цитираните автори, със съблюдаване на най-високите стандарти за водене на дискусии посредством задълбочени научни аргументи, без нападки или неуважителен тон към изследователите;
-
оформени в съответствие със стандартите, приети в Годишник на Педагогически факултет по отношение на техническото оформление, цитиранията и позоваванията (вж. Изисквания към авторите);
-
представени за публикуване само в Годишник на Педагогически факултет;
-
съпроводени с писмена декларация за оригиналност от автора (авторите), че разработката отговаря на този „Етичен кодекс“ и може да бъде публикувана в книжното и в електронното издание на Годишника. Декларацията може да бъде изтеглена тук.
-
kогато авторите публикуват изследвания, които включват експериментални или емпирични изследвания се предоставя декларация в свободен текст за спазване на етичните изисквания за изследвания с хора, включително информирано съгласие.
Годишникът на Педагогическия факултет е издание с напълно отворен достъп, което означава, че всички статии и студии са достъпни в интернет за всички потребители веднага след публикуването им. Некомерсиалното използване и разпространение чрез какъвто и да е носител е разрешено, при условие че авторът и издателят са надлежно посочени и удостоверени. Предимствата на открития достъп за авторите включват:
-
безплатен достъп за всички потребители по целия свят;
-
авторите запазват авторските права върху произведението си;
-
повишена видимост и читаемост;
-
бързо публикуване;
-
няма пространствени ограничения.
Пряка отговорност за всеки брой на изданието носи главният редактор. Годишник на Педагогическия факултет се списва от редакционната колегия, избрана с решение на Факултетния съвет на Педагогическия факултет. Тя определя целите и визията за развитие на Годишника.
2. Ред за приемане и публикуване на ръкописите
В Годишника се приемат за публикуване авторски материали, които отговарят на целите и тематичните области на Годишника. С предимство се публикуват статии и/или студии на преподаватели от Педагогическия факултет.
Всеки автор има право на две публикации за един брой – една в съавторство и една самостоятелна.
Публикациите се изпращат в готов вид на посочения адрес на Годишника.
Постъпилите за одобрение ръкописи се разглеждат от главния редактор и международната редколегия по отношение на постигане целите на изданието, спазване на техническите изисквания за публикуване на материал от съответния вид (студия, статия и други), етичният кодекс и правилникът на изданието. Ако всички те са спазени, се предават за анонимно двойно рецензиране от независими авторитетни учени и проверка за плагиатство. Текстът не се допуска до следващите етапи на процедурата, ако констатираните съвпадения превишават 10% или ако са цялостни изречения/абзаци/таблици, както и научни твърдения от чужди или авторски нецитирани разработки.
Публикуват се само научна разработки, които отговарят на изискванията, получили са недвусмислена положителна оценка от двама анонимни рецензенти, ангажирани в процедурата по оценяването ѝ. При противоречиви заключения или една отрицателна рецензия, редакционната колегия може да определи трети рецензент.
При направени препоръки, те се изпращат на авторите за корекции в срок от 10 календарни дни от получаването им.
Окончателното решение за публикуване на материалите се взима от редакционната колегия с право на глас и съгласно постъпилите рецензии.
Редакторският екип има право да пренасочва за следващ брой дадена разработка, ако вече са приети оптимален брой по-рано постъпили текстове или ръкописът е постъпил след приемането на окончателният вариант за печат от редакционната колегия.
Международната редакционна колегия не предоставя на трети лица информация за непубликувани трудове.
3. Отговорности и права на рецензентите
Рецензентите са задължени:
-
да дават своето независимо и обективно мнение за или против публикуване на предложената разработка в рамките на определения срок;
-
да оказват помощ за подобряване качеството на разработката, като отправят при необходимост препоръки за съдържателно, структурно и/или стилово редактиране;
-
да спазват конфиденциалност на всяка информация, свързана с ръкописа;
-
да уведомяват своевременно редакционната колегия за вече публикуван или предложен за публикуване в друго издание материал, който е с подобно по същество съдържание на представения за рецензиране в Годишник на Педагогически факултет.
Рецензентите имат право:
-
да са информирани от главния редактор за всеки евентуален конфликт на интереси (финансова, институционална, междуколегиална или друга зависимост между рецензент и автор);
-
да се оттеглят от процеса на рецензиране на даден ръкопис, ако преценят, че не могат да изпълнят задълженията си или ако считат, че са нарушени правата им.
4. Отговорности и права на авторите
Авторите са задължени:
-
да спазват стриктно етичните правила, както и процедурата и стандарта за оформяне на материалите (вж. Изисквания към авторите);
-
да носят отговорност за оригиналността и научните приноси на своите публикации;
-
да зачитат отговорностите и правата на редакторския екип;
-
да декларират всеки потенциален конфликт на интереси, който може да се счита или разглежда като оказващ неправомерно влияние върху процеса на публикуване;
-
Когато авторите публикуват изследвания, които включват експериментални или емпирични изследвания, предоставят декларация в свободен текст, че са спазили етичните изисквания за изследвания с хора, включително информирано съгласие.
Авторите имат право да получават периодична информация за процеса на приемане, редактиране и рецензиране на предложения материал.
5. Отговорности на издателя (Издателството на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“)
-
Извършва проверка за плагиатство на всички депозирани материали, осъществена чрез програмата PlagScan. Проверката за плагиатство се извършва съобразно приетите от ВТУ правила.
-
Извършва предпечатната подготовка на всеки брой, включително и последна редакция и коректура на предложените материали.
-
Предоставя на авторите възможност да се запознаят с подготвения за публикуване материал и внася при възможност пожелани от тях корекции, свързани с неговото оформяне.
-
Публикува електронен и съответстващ на него книжен брой на изданието.
-
Предоставя полагащия се книжен брой на Годишникът на Педагогически факултет на всеки от авторите в него, както и на всеки от членовете на международната редколегия.
-
Подпомага съставителите на броя, като ги консултира по възникнали в хода на работния процес въпроси.
-
Подпомага редколегията при създаване на проекти за развитие, както и процеса на индексиране на изданието.
ПРОЦЕДУРИ ПРИ УСТАНОВЕНО НЕЕТИЧНО ПОВЕДЕНИЕ
1. Установяване на неетично поведение
-
Недобросъвестно и неетично поведение може да бъде установено и доведено до знанието на редакционната колегия или издателя от всеки и по всяко време.
-
Който и да е информирал редакционната колегия или издателя за такова поведение, трябва да осигури достатъчна информация и доказателства, за да се предприеме проверка.
2. Проверка
-
Първоначалното решение за проверка и установяване на неетично поведение трябва да се вземе от редакционната колегия, която може да се консултира или да потърси съвет от издателя, ако това е целесъобразно.
-
Трябва да се съберат доказателства, като се избягва разпространението на обвинения извън тези, които е нужно да се знаят.
-
Редколегията след направени при необходимост консултации със засегнати или компетентни органи преценява степента на сериозност на нарушението.
3. Последващи действия от страна на редколегията на Годишник на Педагогическия факултет (по нарастващ ред на сериозност на нарушението)
-
Информиране на автора, ако нарушението може да бъде преодоляно с необходимите адекватни действия в хода на работния процес.
-
Официално оттегляне на публикацията от броя, придружено с информиране на автора с копие до ръководителя на катедрата/факултета на автора или до финансиращата институция.
-
Публикуване на редакционна статия в следващ брой, информираща за недобросъвестност, ако сигналът е постъпил след публикуване на материала.
-
Налагане на официална забрана на автора за публикуване в изданието за определен период от време.
АВТОРСКО ПРАВО
Никой друг не може да използва или възпроизвежда чужда работа по какъвто и да е начин без изричното разрешение на създателя ѝ или на негов оторизиран представител. Това се отнася за всяко възпроизвеждане на произведение, независимо дали е в печатна форма или онлайн.
Възлагане на права
Авторите, публикуващи в Годишник на Педагогически факултет, предоставят изключителни права на издателя, тъй като е издание с отворен достъп.
Настоящият Етичен кодекс е приет от членовете на Международната редакционна колегия на Годишник на Педагогически факултет и е утвърден на заседание на Факултетския съвет на Педагогическия факултет при ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Той е в сила от 13.10.2025 г.