Културният фактор в езиците – реторични структури в различни култури
Автори:
Даница
Пирсл
Солзица
Поповска
Страници:
357-
367
Резюме:
Академичната норма, говорима и писмена, е специфично културно построение.
Повечето протоколи са аналитични по силата на това, което говорещият в психологически
аспект влага в писмения дискурс. Следователно те са културно интроспективни и
универсално неефикасни. Протоколът на целевия код (т.е. необходимите принципи и
очаквания на реториката L2) би могъл да бъде постигнат посредством систематично и
точно определено обучение в крос-културни форми на грамотност. Набляга се на
систематичността, тъй като риториката често е преподавана (ако това въобще се случи)
несистемно и неразбираемо. Накрая, от изключителна важност както за пишещия, така
и за четящия е да не правят лингвистични оценки, когато преглеждат текст. Това е толкова
естествена склонност, че малко от нас могат да устоят на този капан. Но за да се случи
това е необходима съсредоточаване по-скоро върху формата, отколкото върху съдър-
жанието, по-скоро върху обвивката, отколкото върху същността на текста. Но тъй като
толкова много зависи от използването на правилния протокол в лингвистичния код, от
време на време се случва доста добри текстове да бъдат отхвърляни от недобре ин-
формираните с характерния коментар, че писателят „не знае да пише”. Вероятно би
било полезно да се замислим как нашият „агресивен” западен дискурс е възприеман от
източния или всеки друг читател. Следователно, това ни кара нас, образуващите другите,
да се държим възможно най-открито и неутрално, когато се заемем с трудна задача като
целево ориентираната риторика. Интеркултурността може да се окаже също толкова
ценна идея, върху която да се помисли.
Ключови думи:
академичен протокол, крос-културен, целеви код, целево
ориентирана риторика, интеркултурност
Изтегляне
626 изтегляния от 11.7.2017 г.
Изтегляния по държави
NA (345)
/
Bulgaria
(5)
/
China
(8)
/
Cote D'Ivoire
(1)
/
France
(1)
/
Germany
(76)
/
Hong Kong
(10)
/
Italy
(17)
/
Luxembourg
(1)
/
Macedonia
(2)
/
Netherlands
(1)
/
Norway
(1)
/
Portugal
(1)
/
Romania
(1)
/
Russian Federation
(23)
/
Serbia
(9)
/
Sweden
(1)
/
Thailand
(18)
/
Turkey
(3)
/
Ukraine
(4)
/
United Kingdom
(57)
/
United States
(41)