БАЛКАНИТЕ - ЕЗИК, ИСТОРИЯ, КУЛТУРА
ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ УНИВЕРСИТЕТ "СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ" - УНИВЕРСИТЕТСКО ИЗДАТЕЛСТВО

Културният фактор в езиците – реторични структури в различни култури


Автори:
Даница Пирсл
Солзица Поповска

Страници: 357-367

Резюме:


Академичната норма, говорима и писмена, е специфично културно построение. Повечето протоколи са аналитични по силата на това, което говорещият в психологически аспект влага в писмения дискурс. Следователно те са културно интроспективни и универсално неефикасни. Протоколът на целевия код (т.е. необходимите принципи и очаквания на реториката L2) би могъл да бъде постигнат посредством систематично и точно определено обучение в крос-културни форми на грамотност. Набляга се на систематичността, тъй като риториката често е преподавана (ако това въобще се случи) несистемно и неразбираемо. Накрая, от изключителна важност както за пишещия, така и за четящия е да не правят лингвистични оценки, когато преглеждат текст. Това е толкова естествена склонност, че малко от нас могат да устоят на този капан. Но за да се случи това е необходима съсредоточаване по-скоро върху формата, отколкото върху съдър- жанието, по-скоро върху обвивката, отколкото върху същността на текста. Но тъй като толкова много зависи от използването на правилния протокол в лингвистичния код, от време на време се случва доста добри текстове да бъдат отхвърляни от недобре ин- формираните с характерния коментар, че писателят „не знае да пише”. Вероятно би било полезно да се замислим как нашият „агресивен” западен дискурс е възприеман от източния или всеки друг читател. Следователно, това ни кара нас, образуващите другите, да се държим възможно най-открито и неутрално, когато се заемем с трудна задача като целево ориентираната риторика. Интеркултурността може да се окаже също толкова ценна идея, върху която да се помисли.


Ключови думи:

академичен протокол, крос-културен, целеви код, целево ориентирана риторика, интеркултурност

Изтегляне


626 изтегляния от 11.7.2017 г.
Изтегляния по държави
NA (345) / Bulgaria  (5) / China  (8) / Cote D'Ivoire  (1) / France  (1) / Germany  (76) / Hong Kong  (10) / Italy  (17) / Luxembourg  (1) / Macedonia  (2) / Netherlands  (1) / Norway  (1) / Portugal  (1) / Romania  (1) / Russian Federation  (23) / Serbia  (9) / Sweden  (1) / Thailand  (18) / Turkey  (3) / Ukraine  (4) / United Kingdom  (57) / United States  (41)