Еволюция на представите на бесарабските българи за етноидентификационните възможности на родноезиковото образование в поликултурна среда
Автори:
Елена
Рацеева
Тараклийски университет „Григорий Цамблак“
Страници:
156-
165
Резюме:
В предлаганата статия се разглеждат в исторически аспект представите на българските преселници в
Бесарабия и техните потомци за това как в условията на многоетнична среда е възможно да се запазят
собствената етнокултурна идентичност и самобитност, как може да се противостои на асимилацията, а
също така, какви задачи в тази насока общността и нейните лидери са свързвали с образованието на
роден език. Разглеждат се няколко опита на българите преселници да организират обучение на роден език
и е направен анализ на това, доколко е имало специални изисквания към съдържанието на обучението.
Обобщавайки историята на образованието на бесарабските българи, можем да направим извод, че това
е история на противоречията между стремежа на българите да учат децата си на роден език и държавната
политика на Русия, Румъния, СССР и Република Молдова. Въз основа на изучените документи и научните
материали по този проблем можем да направим следния извод: до 30-те години на ХХ в. се преследва
самото право да се изучава роден език, докато осъзнатият акцент върху етноидентификационните
съдържателни ресурси на родната словесности, както и разбирането за необходимостта да се преодолява
етноцентризмът в процеса на преподаване и изучаване на родния език и култура са характерни за края на
ХХ – началото на ХХI век.
Ключови думи:
Бесарабски българи, етнокултурна идентичност, родноезиково обучение, учебно
съдържание, поликултурна среда, ценности.
Изтегляне
934 изтегляния от 19.12.2018 г.
Изтегляния по държави
Reunion
(1)
/
Cote D'Ivoire
(4)
/
United Kingdom
(35)
/
United States
(95)
/
Germany
(30)
/
NA (693)
/
Russian Federation
(10)
/
China
(5)
/
India
(3)
/
Sweden
(2)
/
Bulgaria
(13)
/
Moldova, Republic of
(4)
/
Turkey
(33)
/
Serbia
(1)
/
Ukraine
(5)