Надеждност на дидактическите текстове
Автори:
Виолета
Маринова
Димитър
Цветков
Любомир
Христов
Страници:
242-
248
Резюме:
Дидактическите тестове можгат да бъдат оценявани за надеждност и валидност. Надеждността отчита вътрешни закономерности на измерваните характеристики, което определя и нейната значимост. От друга страна надеждността има отношение към корелацията между наблюдаваните величини и техните истински стойности. Тестовете с ниска надеждност са пректически безполезни. В класическата теория на тестовете оценки се правят предимно с помощта на коефициента алфа на Кронбах и коефициента на Гутман. В съвременната теория на тестовете се разглеждат някои вероятностни модели с цел постигане на по-висока надеждност. Като най-често използвани са 3-па- раметричния модел на Бирнбаум и в частност 1-параметричния модел на Раш. В настоящата статия дискутираме някои практически правила, които могат да бъдат в помощ на тестващия за оценка надеждността на провеждани от него тестове. Те могат да бъдат използвани също така и при стандартизиране на тестове, приложими както към различни популации така и при наличие на различи други условия свързани с провеждане на тестовете.
Ключови думи:
Изтегляне
948 изтегляния от 3.7.2017 г.
Изтегляния по държави
France
(2)
/
Portugal
(1)
/
Cote D'Ivoire
(1)
/
United Kingdom
(43)
/
Europe
(1)
/
United States
(104)
/
Germany
(59)
/
Singapore
(2)
/
NA (698)
/
Russian Federation
(8)
/
China
(3)
/
Bulgaria
(15)
/
Turkey
(3)
/
Algeria
(2)
/
Ukraine
(6)