Фантастично и фантасмагорично в контекста на романтическата традиция
Автори:
Борис
Минков
НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, България
Страници:
7-
14
DOI: https://doi.org/10.54664/QYJN7911
Резюме:
Статията опитва да напусне жанровото говорене за фантастичното. За тази цел е изведено едно работно понятие за фантасмагория: образна проекция на познавателни универсалии, застинали при преминаването си през призмата на ироническия обрат. За да се набележат различни характеристики на фантасма- горичното, се използват примери от творчеството на Е. Т. А. Хофман, Клеменс Брентано, Вилхелм Хауф, Хайнрих Хайне. Във връзка с продължаващото развитие на фантасмагорията след времето на романтизма е посочен пример със „Звездни дневници“ на Станислав Лем. От същностно значение за статията е позицията, че фантасмагорията е ирелевантна спрямо опозицията реалистично – нереалистично изкуство.
Ключови думи:
фантасмагория, романтизъм, иронически обрат, новелата като казус.
Изтегляне
684 изтегляния от 28.6.2019 г.
Изтегляния по държави
France
(13)
/
United Kingdom
(1)
/
United States
(51)
/
Germany
(15)
/
NA (550)
/
Russian Federation
(4)
/
China
(5)
/
India
(2)
/
Sweden
(8)
/
Bulgaria
(32)
/
Poland
(1)
/
Ukraine
(2)