„Сърцето на мрака“ – идеи и решения на първата българска постановка
Автори:
Маргрета
Григорова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, България
Петя
Цонева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, България
Страници:
35-
46
DOI: https://doi.org/10.54664/NWFV3121
Резюме:
„Сърцето на мрака“ е изключително многопластова и единна творба с универсален познавателен и инициационен сюжет. Неброимите интерпретации и творчески парафрази варират между ролята на антиколониален художествен документ и предизвестие на съвременната фантастика. Първата българска постановка по сценарий и под режисурата на Валерия Вълчева успява да пресъздаде творбата така, че да предаде силата на основните £ послания и сугестията на нейната поетика с театрални средства. Тя съчетава стилистиката на фарса, кабарето, ритуалния театър, класическия театър, вмъква фрагменти от творби на Едгар По, Томас Елиът, Вейчъл Линдзи, Том Уейтс. В. Вълчева акцентува върху „европейския“ колективен наратив, а общуването с другостта на африканския свят включва поетиката на маската и символната завеса на джунглата. В музикалния £ фон са вплетени т.нар. „говорещи барабани“ на Конго. Сценографията носи препратка към сценичните конструкции на Орсън Уелс. Едно от най-оригиналните решения на спектакъла е представянето на обожествилия се Курц като кукла, вплетена в играта на актьорите. Важна роля играе биографичният концепт, свързан с общуването между Конрад и Маргьорит Порадовска.
Ключови думи:
„Сърцето на мрака“, съвременен бълграски експериментален театър, Валерия Вълчева, сценична адаптация
Изтегляне
707 изтегляния от 28.6.2019 г.
Изтегляния по държави
France
(13)
/
Greece
(1)
/
United Kingdom
(1)
/
Europe
(2)
/
United States
(41)
/
Germany
(15)
/
NA (572)
/
Russian Federation
(12)
/
China
(4)
/
India
(2)
/
Sweden
(9)
/
Bulgaria
(27)
/
Poland
(1)
/
Saudi Arabia
(5)
/
Ukraine
(2)